عدم کارایی هیات‌های تخشیض مالیاتی

وقتی برگ تشخص مالیات عملکرد توسط کارشناس (البته کارشناس ارشد!) مالیاتی صادر و به مودی ابلاغ شود، مودی از تاریخ ابلاغ سی روز مهلت دارد به آن اعتراض کند (اگر در این سی روز اعتراض نکند مالیات قطعی می‌شود) و اگر در این سی روز اعتراض ثبت شد، اداره امور مالیاتی حداکثر چهل و پنج روز مهلت دارد اعتراض را بررسی و با مودی به توافق برسد و اگر اداره و مودی در این مهلت 45 روزه به توافق نرسیدند، پرونده برای بررسی اعتراض به هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی ارجاع داده می‌شود.

مودی در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی باید اسناد و مدارک کافی را جهت دفاع از ادعاهای خود ارائه دهد و هیات حل اختلاف بدوی ممکن است با توجه به مدارک موجود برگ تشخیص را تایید یا کاهش دهد و یا پرونده را برای بررسی مجدد نزد کارشناس دیگری بفرستد.

اگر هیات پرونده را برای بررسی مجدد به کارشناس دیگری داد، مودی باید اسناد و مدارک را به کارشناس تعیین شده ارائه دهد و کارشناس پس بررسی گزارش خود را برای هیات می‌فرستد و دوباره جلسه هیات برگزار و نسبت به گزارش کارشناس تصمیم گیری و رای صادر می‌کنند.

پس از ابلاغ رای هیات بدوی، مودی بیست روز مهلت دارد به رای هیات حل اختلاف بدوی اعتراض کند (اگر در این بیست روز اعتراض نکند مالیات قطعی می‌شود)، که این اعتراض در هیات حل اختلاف تجدید نظر بررسی می‌شود و همانند روال هیات حل اختلاف بدوی، این هیات نیز پرونده را بررسی و رای صادر می‌کند که رای این هیات قطعی است و مودی باید مالیاتی که هیات تجدید نظر مشخص کرده را پرداخت کند و همچنین مودی می‌تواند نسبت به مالیات قطعی شده به هیات ماده 251 مکرر ق م م یا شورای عالی مالیاتی شکایت کنید.

تمامی این مراحل که توضیح دادم حداقل یک تا دو سال زمان می‌برد و ممکن است بعد از این مدت، همان مالیات اولیه تایید شود و مودی باید علاوه بر پرداخت اصل مالیات، جرایم آن را نیز پرداخت کند.

به نظرم بیشتر تصمیماتی که در این هیات‌ها گرفته می‌شود با توجه به تعدد بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین نامه و … ممکن سلیقه ای باشد، مثلاً ممکن است هزینه‌هایی که توسط یک کارشناس رد شده توسط هیات پذیرفته شود و توسط هیات دیگر دوباره رد شوند، و یا مثلاً ممکن ذخایر بیمه توسط یک هیات پذیرفته شود و توسط یک هیات دیگر رد شود.

به نظرم بهتر است در همان مرحله تشخیص اولیه یا در مرحله توافق با رئیس اداره، مالیات را قطعی کنید تا هم وقت و انرژی تان هدر نرود و هم از جرایم مضاعف جلوگیری شود.

البته خیلی بهتر است از ابتدای شروع کسب و کار، انضباط مالی داشته باشید و برای نحوۀ انجام و ثبت رویدادهای مالی برنامه‌ریزی کنید و حداقل مزیت انضباط مالی، کاهش مالیات پرداختی است.

3 دیدگاه

  1. سلام با تشکر از مطالب آموزنده ی شما سوالی داشتم از خدمتتون
    میخواستم بدونم بعنوان مودی، بعد از اعتراض و درخواست ارجاع پرونده به هیات بدوی، حداکثر(مهلت قانونی) چه مدت باید طول بکشه تا به هیات بدوی دعوت بشیم؟ چون ما الان یکسال هست به برگ تشخصیمون اعتراض کردیم ولی هر بار میریم پیش ممیز و ازش بابت جلسه رسیدگی هیات بدوی جویا میشیم میگه هنوز کمیسیون برگزار نشده!!
    اگه لطف کنید جواب بدید بسیار سپاسگزار میشم.

    • سلام ممنون لطف دارید
      طبق بند 13 دستورالعمل دادرسی مالیاتی، دبیرخانه هیات حل اختلاف مالیاتی مکلف است حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از دریافت اعتراض مودی نسبت به تعیین وقت و ابلاغ برگ دعوت مربوط که متضمن تعیین زمان و مکان و ساعت تشکیل هیأت است اقدام نماید.
      اما خیلی از ادارات به دلیل تعدد پرونده و عدم حضور اعضای هیات، این مهلت قانونی (5 روز) را رعایت نمی کنند.

      • با سلام خدمت شما جناب سلحشور
        با تشکر از پاسختون. پس بنابراین یکسال وقفه معقول نیست و جای اعتراض دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *