40 سوال متداول درباره قانون پایانه‌های فروشگاهی و صورتحساب الکترونیک به همراه پاسخ

سازمان امور مالیاتی در کار پوشه مودیان یک بخش درباره پاسخ به سوالات متداول صورتحساب الکترونیک و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان قرار داده که به نظر من این بخش، تا حدودی به تمامی ابهامات و سوالات پاسخ می دهد. برای اینکه برخی از حسابداران و دانشجویان حسابداری به این سامانه دسترسی ندارند، من این سوالات و پاسخ‌ها را در ادامه این مطلب آورده‌ام.

سوال1: اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کدام هستند؟

پاسخ: کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن.

مطلب مرتبط:الزامی شدن صدور صورتحساب الکترونیکی


سوال2: منظور از تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

پاسخ: تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند، از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها می‌باشد. مودیان از تاریخ مشمولیت ملزم به صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان می‌باشند.


سوال3 : انواع صورتحساب الکترونیکی چیست؟

پاسخ: حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیش بینی شده است که عبارتند از:

  • صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته و روش پرداخت آن؛
  • صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده، کالا/خدمت فروش رفته، نحوه تسویه وجه صورتحساب و به صورت اختیاری اطلاعات هویتی خریدار؛
  • صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

سوال4: تفاوت بین صورتحساب الکترونیکی نوع اول با نوع دوم چیست؟

پاسخ: تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی‌باشد.


سوال5: چند نوع الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول وجود دارد؟

پاسخ: تاکنون شش الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول در نظر گرفته شده است که شامل:

1-فروش

2-فروش ارزی

3-طلا

جواهر و پلاتین

4-قرارداد پیمانکاری

5-قبوض خدماتی

6-بلیط هواپیما

سند’دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی ‘در ‌درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.
هرگونه تغییر در الگوها، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده شود.


سوال6: چند روش برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟

پاسخ:

  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی؛
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید مودی؛
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید شرکت معتمد؛
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی.

سوال7: روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط مودی چگونه است؟

پاسخ: این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت می‌پذیرد. در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.


سوال8: روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مودی چگونه است؟

پاسخ: در این روش، مودی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می‌نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی می‌باشد.


سوال9: روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید شرکت معتمد چگونه است؟

پاسخ: در این روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت‌های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می‌نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.


سوال10: روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی چگونه است؟

پاسخ: در این روش، می‌بایست مودی در کار پوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه‌های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر خواهد شد. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با مودی است.


سوال11: منظور از شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی چیست؟

پاسخ: اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می‌کنند.


سوال12:‌ انواع شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی چیست؟

پاسخ:

  • نوع اول: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه می باشد؛
  • نوع دوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه آموزش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آن ها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مودی می باشد؛
  • نوع سوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند مشاوره فنی و غیرمالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیر حاکمیتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور در این حوزه می باشد.

سوال13: شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

پاسخ: شناسه‌ای است 22 کاراکتری، که در پایانه فروشگاهی به صورت منحصر به‌ فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده می‌شود.جزئیات آن در سند ‘قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی ‘در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌،‌ گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.


سوال14: شماره منحصر به فرد مالیاتی مندرج در صورتحساب، معرف چیست؟

پاسخ: ساختار شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است، طول شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی 22 کاراکتر و به صورت ثابت می‌باشد. مولفه های شماره مالیاتی، شامل شناسه یکتای حافظه مالیاتی (با طول ثابت 6 کاراکتر)، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 5 کاراکتر)، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 10 کاراکتر) و رقم کنترلی (تولید شده با الگوریتم Verhoeff).
جزئیات آن در سند ‘قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به‌ فرد مالیاتی‘ در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ ‌در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.


سوال15: شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

پاسخ: شناسه ای است 6 کاراکتری که به صورت منحصر به ‌فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. شناسه مذکور از مولفه‌های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می‌باشد که پس از درخواست مودی در قسمت عضویت در کار پوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
جزئیات آن در سند ‘قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی’ در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ ‌در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.


سوال16: مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

پاسخ:

  • ورود به کار پوشه در سامانه مودیان؛
  • ورود به بخش عضویت؛
  • انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی؛
  • تعیین نحوه ارسال صورتحساب؛
  • تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)؛
  • تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا؛
  • تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا(اختیاری)؛
  • ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی(اختیاری)؛
  • مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن.

سوال17: تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

پاسخ:شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی است (6 کاراکتر اول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز می‌شود که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.


سوال18: حافظه مالیاتی چگونه باید تهیه شود؟

پاسخ: مودی می‌بایست یک پایانه فروشگاهی -‌ حافظه مالیاتی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مطابق با سند ‘ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی’ که در سایت ‌intamedia.ir‌ بارگذاری گردیده، تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت در کار پوشه قابل دریافت است.


سوال19: برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی چه اقداماتی باید انجام شود؟

پاسخ:

  • ثبت نام در نظام مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir؛
  • ثبت نام (اشخاص حقیقی فاقد ثبت نام)از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir؛
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:
  • ورود به کار پوشه اختصاصی از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛
  • انتخاب پرونده مالیاتی؛
  • انتخاب بخش عضویت،تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کار پوشه.
  • استفاده از پایانه فروشگاهی مطابق استاندارد های اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور؛
  • صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی؛
  • ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان.
  • سند ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی-حافظه مالیاتی و پیوست های آن در درگاه سازمان امور مالیتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

سوال20: آیا امکان ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به صورت کلی و یکجا وجود دارد؟

پاسخ: بله. ارسال صورتحساب های الکترونیکی در قالب بسته های حداکثر 100 تایی امکان‌پذیر می‌باشد.


سوال21: آیا برای صدور صورتحساب الکترونیکی درج ‘شماره اقتصادی خریدار’ الزامی است؟

پاسخ: اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج ‘شماره اقتصادی خریدار’ در صورتحساب الکترونیکی الزامی است، لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد، نیازی به درج ‘شماره اقتصادی خریدار’ در صورتحساب الکترونیکی نمی‌باشد. بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین می‌گردد.


سوال22: آیا پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی امکان ویرایش آن وجود دارد؟

پاسخ: خیر. مودی می‌تواند در صورت لزوم صورتحساب الکترونیکی اصلاحی/ ابطالی/ برگشت از فروش حسب مورد صادر نماید. جزئیات آن در سند ‘دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی‘ در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.


سوال23: در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش یا اصلاحی، امکان ابطال صورتحساب الکترونیکی برگشتی یا اصلاحی وجود دارد؟

پاسخ: بله. صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.


سوال24: اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت می شود؟

پاسخ: در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر‌ برای این صورتحساب (‌برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می‌شود.


سوال25: آیا امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟

پاسخ: بله. در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و عضو سامانه مودیان باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار در کار پوشه خریدار، حداکثر تا 30 روز وجود دارد. درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید می‌گردد.


سوال26: آیا تایید صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی و گروهی امکان‌پذیر است؟

پاسخ: بله. با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کار پوشه، امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.


سوال27: آیا امکان اصلاح صورتحساب الکترونیکی ابطالی وجود دارد؟

پاسخ: خیر، امکان اصلاح صورتحساب‌های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد. جزئیات آن در سند ‘دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی‘ در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.


سوال28: شناسه کالا/خدمت چیست؟ از چه مرجعی باید دریافت گردد؟

پاسخ: شناسه کالا/‌خدمت یک شماره 13 رقمی است که به کالا/‌خدمت تخصیص داده می‌شود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا/‌خدمت مرتبط الزامی است.
کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.
کلیه شناسه‌های کالا/‌خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.


سوال29: مودیان دارای پرونده که ثبت نام الکترونیکی دارند، چگونه به کار پوشه خود وارد می‌شوند؟

پاسخ:

  1. ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛
  2. وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت.

سوال30: اگر پایانه فروشگاهی مودی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود نداشته باشد، چه روش جایگزینی وجود دارد؟

پاسخ: مودی می‌بایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کار پوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکان‌پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده ‌‌‌12‌ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحساب‌های صادره به سازمان اقدام نماید.


سوال31: آیا ساز و کار اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیر ایرانی به عنوان خریدار وجود دارد؟

پاسخ: بله، امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیر ایرانی وجود دارد. هر خریدار از جمله اتباع غیرایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.


سوال32: حد مجاز فروش برای واحدهای جدیدالتاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی چگونه است؟

پاسخ: حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم.


سوال33: تکلیف پیش پرداخت‌های خرید کالا در صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟

پاسخ: در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، مبالغ پیش‌پرداخت به عنوان مبلغ نقدی در صورتحساب الکترونیکی ثبت می‌شود.


سوال34: انواع پرداخت در صورتحساب الکترونیکی چیست؟

پاسخ: مودی با توجه به انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی می تواند از:
روش تسویه(نقدی، نقدی-نسیه، نسیه) و نحوه پرداخت(وجه نقد، چک بانکی، ساتنا، پایا و سایر) استفاده کند.
جزئیات آن در ‘سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.


سوال35: کدام صورتحساب الکترونیکی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می‌شود؟

پاسخ: صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد، معتبر خواهد بود. جزئیات آن در سند ‘دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی‘ در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.


سوال36: نحوه اجرای دستورالعمل استرداد در سامانه مودیان به چه شکل است؟

پاسخ: مودی از طریق مراجعه به سامانه مودیان در بخش کار پوشه، درخواست استرداد خود را ثبت می‌نماید.


سوال37: مدت زمان اعتبار توکن چند ساعت است؟

پاسخ: 4 ساعت از زمان دریافت توکن.


سوال38: نحوه بارگذاری کلید عمومی در کار پوشه چگونه است؟

پاسخ:

  • اخذ گواهی کلید عمومی توسط اشخاص حقوقی/حقیقی از مراکز میانی معتبر:
  • گواهی کلید عمومی مهر سازمانی برای اشخاص حقوقی؛
  • گواهی کلید عمومی امضا دیجیتال برای اشخاص حقیقی.
  • استخراج کلید عمومی از گواهی کلید عمومی؛
  • به عنوان مثال با فرض اینکه فایل گواهی کلید عمومی CERTIFICATE.cer و در مسیر /home/user/Documents باشد، با اجرای فرمان OpenSSL زیر، کلید عمومی در فایل PUBKEY.txt در مسیر /home/user/Documents/ ذخیره می‌شود: openssl x509 -pubkey -in ‘/home/user/Documents/CERTIFICATE.cer’ -noout > ‘/home/user/Documents/PUBKEY.txt’
  • بارگزاری فایل متنی حاوی کلید در کار پوشه مودی.

سوال39: نحوه رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی به چه صورت است؟

پاسخ:

✓ تولید کلید متقارن و IV توسط پایانه فروشگاهی؛
✓ رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی با کلید متقارن و IV تولید شده؛
✓ رمزگذاری کلید متقارن مورد استفاده با کلید عمومی سازمان امور مالیاتی کشور.
جزئیات آن در سند ‘دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان‘در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره برداری می باشد.
هرگونه تغییر در روش رمزگذاری، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی استفاده شود.


سوال40: نحوه دسترسی به کلید عمومی سازمان به چه صورت است؟

پاسخ: با فراخوانی متد GetServerInformation کلید عمومی و شناسه کلید عمومی سازمان در اختیار ارسال‌کننده صورتحساب الکترونیکی قرار می‌گیرد. جزئیات آن در سند ‘دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان‘ در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

یک دیدگاه

  1. تفاوت شماره صورتحساب داخلی و سریال داخلی صورتحساب چیست؟ سریال داخلی صورتحساب چگونه محاسبه میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *