معمولاً در ایران بین دفتردار و حسابدار تفاوتی وجود ندارد و به کسی که کار دفترداری انجام میدهد نیز حسابدار میگویند ولی در کشورهای پیشرفته بین این دو شغل تفاوت وجود دارد و در کتاب Bookkeeping Guidebook (راهنمای دفترداری) وظایف دفتردار و حسابدار به صورت تعریف شده است:
کسی که امور روزانه حسابداری مانند موارد زیر را انجام میدهد، دفتردار میگویند:
- ثبت فاکتورهای خرید و فروش
- ثبت دریافت و پرداختها
- پیگیری دریافت مطالبات و پرداخت بدهیها
- تهیه صورت مغایرت بانکی
- ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن
- محاسبه حقوق و دستمزد و مالیات حقوق و پرداخت آن
- ثبت داراییهای ثابت و لیبل گذاری آنها، بایگانی اسناد حسابداری
- تهیه صورتهای مالی و ارائه اطلاعات به حسابرس و مشاور مالیاتی
به کسی که فعالیتهایی زیر را انجام میدهد، حسابدار میگویند:
- طراحی گدینگ حساب (نمودار حساب)
- طراحی صورتهای مالی
- تهیه گزارشات مدیریتی برای رسیدگی به مسائل خاص
- تغییر طبقه بندی یا ثبت رویدادهای مالی برای رعایت استانداردهای حسابداری
- تنظیم بودجه و مقایسه آن با نتایج واقعی
- تنظیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد
- طراحی کنترل های داخلی برای سیستم مالی
- طراحی سیستم نگهداری و بایگانی اسناد و تخریب آنها
البته در ایران در کسب و کارهای کوچک و متوسط، حسابداران هم کار دفترداری و هم کار حسابداری انجام میدهند و من نیز تقریباً در تمام سابقۀ فعالیتم، هم حسابدار بودم و دفتردار. یعنی از صفر تا صد کار حسابداری را خودم انجام میدادم، از طراحی کدینگ گرفته تا ارسال اظهارنامه مالیاتی و دفاع از اظهارنامه مالیاتی و حضور در هیات های مالیاتی را خودم انجام میدادم.
حسابدار هستید یا دفتردار؟ (جواب خود را به صورت دیدگاه ارسال کنید)